Portretul este reprezentat de imaginea care evidentiaza particularitatile si atitudinile specifice ale unui personaj.
Este modul de a prezenta unicitatea
persoanei, singura sau intr-un
cadru relational.
La reprezentarea persoanelor vom defini si un termen care este utilizat
des in cinematografie.
Numim
fotogenie,
particularitatea persoanei, de a
nu fi confundata cu alta, de a fi
identificabila instantaneu in orice ipostaza ar fi
prezentata. Aceasta particularitate, este considerata o calitate in domeniul filmului (sau a televiziunii), unde orice confuzie intre personaje sau nerecunoastere imediata a personajului, poate determina situatii
bizare, ambiguitati, afectand cursivitatea naratiunii.
Fotogenia, nu are nici o legatura cu “ frumusetea“ sau cu atractia pe care o persoana o
exercita asupra altora. Confuzia a aparut datorita pretentiilor pe care le are orice operator
sau fotograf ca modelul sa nu prezinte
asimetrii sau defecte vizibile, sa fie expresiv si mobil,
sa posede
o piele si un par usor de reprodus si sa semene cu personajul pe care il va interpreta.
Portretul fiind – asa cum am
definit anterior
- prezentarea particularitatii,
unicitatii persoanei, fotograful are sarcina dificila, de a descoperi si a scoate in evidenta aceste trasaturi. Daca se
neglijeaza aceasta, nu vom obtine imagnea specifica a unei anumite persoane, ci “femeie citind”, “barbat lucrand”, “copil jucandu-se “, imagini care nu pierd nimic daca substituim persoana reprezentata in imagine cu alta .
Deci caracteristica acestui
gen fotografic portretul, este prezentarea “originalitatii si autenticitatii subiectului “, spre deosebire de reprezentarile din alte genuri fotografice in care acest aspect se neglijeaza.
21.1 Planul de prezentare
Functie de scopul fotografiei, de utilizarea ulterioara a acesteia, sau de alte criterii, subiectele pot fi prezentate in totalitate sau partial, adica delimitand in imagine o parte din intregul
subiectului.
Criteriile
de limitare a reprezentarii subiectului, sunt determinate de atitudinea
pe care acesta o adopta intr-o situatie
data , sau in modul
in care fotograful intelege sa prezinte privitorului subiectul respectiv .
Pentru
obtinerea autenticitatii, trebuie sa tinem cont si de
aspecte
psihologice. Astfel, la aparitia
unui intrus in cercul de activitate
al persoanei care este subiectul portretului, aceasta (subiectul) isi va abandona activitatea
indreptandu-si atentia partial sau total spre intrus. In aceste
conditii, pentru surprinderea subiectului intr-o anumita ipostaza, fotografierea se face de la o distanta de la care n-ar fi deranjat din concentrarea lui. Astfel, in jurul subiectului in imagine apare un spatiu larg.
Daca dorim insa , ca de la
distanta de la care nu
deranjam subiectul
(nu suntem inca perceputi
de
el), sa prezentam o parte din personaj
sau
din
activitatea sa, atunci aceasta concentrare va reduce mediul din jurul subiectului. In aceasta situatie se obtine
o ‘‘sintetizare “ a personajului care nu
mai justifica prezentarea intregului mediu in care subiectul
isi desfasoara activitatea.
In aceste conditii, functie de ceeace consideram ca este relevant in imagine, vom limita intentionat spatiul din jurul subiectului, sau chiar o parte din reprezentarea acestuia. Aceste
limitari trebuie sa fie concludente si sa aiba totdeauna justificare logica pentru a prezenta
numai aspectele dorite.
Pe de alta parte,
prezentarea limitata
a unui personaj nu ofera in cadrul restrans al imaginii date suficiente despre acesta , despre activitatea sa si despre
relatiile sale cu mediul. Din aceasta cauza, functie de scopul urmarit se vor utiliza
cateva planuri tipice de prezentare.
Plan general, se numeste imaginea care contine in intregime persoana impreuna cu decorul in care se gaseste. (acest decor trebuie sa lamureasca
toate circumstantele in care se gaseste sau activeaza
subiectul : loc, timp, mod, companie si eventuale directii de actiune ale subiectului)
La acest tip de imagine pentru asigurarea unitatii si a autenticitatii, trebuie asigurata integrarea personajului in décor,
astfel
incat
acesta sa aiba o preocupare, sa nu apara izolat,
rupt de mediul care il inconjoara. Bineinteles ca
preocuparea, atitudine, modul de prezentare (imbracamintea) personajului, trebuie sa fie adecvate decorului. ( sa ne inchipuim ridicolul
unui
personaj imbracat in haine de seara, pozand in dreptul unei capite de fan).
Pentru evidentierea personajului, acesta se va plasa pe una din liniile de forta
ale compozitiei, va fi conturat de lumina si detasat de celelalte elemente
ale imaginii prin contrast si claritate .
Plan
intreg (sau plan ansamblu)
Aceste imagini prezinta personajele in intregime, restrangand la minim elementele de decor. Dispar elementele care ar
putea oferi informatii in legatura cu circumstantele in care se afla subiectul. Este un plan de prezentare, in care , personajele au privirea
indreptata spre privitor.
Plan american este o reprezentare
mai restransa a personajului respectiv de la jumatatea gambei
(putin mai jos de genunchi) cu foarte putin
spatiu liber deasupra capului.
Fundalul isi pierde din importanta , crescand importanta
elementelor care apartin direct personajului : expresia, atitudinea,
imbracamintea, accesoriile. Personajul trebuie sa fie conturat, iar iluminarea sa trebuie facuta cu lumina difuza, pentru a se distinge toate detaliile sale.
Planul bust Este urmatoarea restrangere a reprezentarii subiectului, care apare in imagine de la
limita de jos a pieptului pana deasupra capului.
Nu mai apar elementele de fundal.
La portretele “naturale”, axul capului
si linia umerilor
nu vor forma unghiuri drepte,
care duc la o prezentare prea rigida. Se va acorda
mare importanta pozitiei si expresiei
personajului, pe cat posibil “ modelandu-se“ figura acestuia
cu ajutorul luminii.
Portretul-cap (numit si plan apropiat)
Este o imagine in care apare numai capul persoanei (umerii mai rar). Subiectul va avea intiparite pe fata, cat mai
natural posibil, un anumit sentiment
sau o anumita atitudine (in
concordanta cu personalitatea sa). Emotiile intiparite pe fata umana exprimate in special de ochi si gura accentueaza interesul pentru
portret.
In
general
pentru
acest
tip
de
portrete se apeleaza la un decupaj strans.
Se utilizeaza unghiul subiectiv,
iluminarea de modelare, de contur, de retus
si scade complet
importanta fundalului.
Uneori se utilizeaza si planul detaliu , care reprezinta numai
o parte a capului, cea mai expresiva
si cea mai reprezentativa.
Fata de cele prezentate mai sus, fotograful poate utiliza cadrul largit sau cadrul restrans, avand posibilitatea de a introduce sau de a elimina din imagine unele elemente marginale.
- planurile prezentate mai sus corespund unor anumite distante de vizare
care vor fi evidentiate prin campurile corespunzatoare de claritate.
-
la planul
general, planul intreg si planul american la care axa verticala a subiectului este preponderenta,
imaginea
nu
se
va
decupa
strans deasupra
capului acestuia, lasandu-se loc de «respiratie » personajului
21.2
Atitudinea modelului
Revenind la relatia mediu - subiect -
observator (fotograf), este importanta atitudinea subiectului in cadru.
La un plan cap-intreg sau bust, ( imagine care se formeaza natural
de la o distanta de cca 1 -1,5m), in mod logic subiectul nu poate ignora existenta fotografului, sau a altui observator
din imediata sa intimitate. Logic, intre subiect
si acest observator apropiat
va exista comunicare. In acest caz fata si privirea
subiectului vor avea directii clar definite, expresii naturale , nefortate.
In
urmatoarele
planuri, american
si
intreg, distanta
intre
subiect si observator, creste la cca
2 - 3m. De la aceasta
distanta, comunicarea se face
mai retinut fata fiind mai putin expresiva, in schimb accentul se va pune pe atitu- dine, pe gestica si pe elementele de imbracaminte.
De obicei astfel de planuri
sunt “de prezentare” , aceasta fiind
distanta
de prezentare a unei persoane.
Planul general ramane ca plan de ilustrare a activitatii subiectului si a
relatiei acestuia cu mediul. Intr-un astfel de plan, mimica , gestica,
nu-si au rostul raportat la distanta mare de la care este perceput subiectul. De obicei de la
aceasta distanta, subiectul poate ignora fotograful.
Fata subiectului se prezinta astfel:
Portretul din fata
, reprezinta subiectul in relatie directa
cu observatorul - fotograf, fata in fata, adresandu-i-se prin expresie
si privire.
Portretul pe “trei sferturi” reprezinta subiectul, care desi nu ignora existenta observatorului-fotograf, are pentru moment atentia atintita in alta parte (pe
o directie de cca. 30 0 lateral, linia nasului neintersectand linia profilului obrazului)
Portretul din profil este imaginea in care subiectul va fi prezentat cu fata si privirea indreptate pe o directie
perpendiculara fata de axa aparatului de foto- grafiat. In acest caz pozitia
subiectului
este
de
ignorare
totala
a
existentei observatorului-fotograf si
de relatie directa cu obiectul
atentiei sale.
(Sunt nenaturale si ridicole reprezentarile in care subiectul priveste spre camera
din pozitii rasucite. In cazul in care subiectul a fost apelat,
sau a observat in ultima clipa existenta
unui intrus indreptand numai privirea spre acesta, situatia va fi justificata prin existenta unui camp
de claritate restrans
)
La cele descrise mai sus, s-au facut observatii numai asupra pozitiei
corpului si
fetei subiectului. Aceeasi atentie se va acorda tuturor elementelor din
imagine, mainilor, picioarelor, trunchiului, care trebuie
sa apara intr-o armonie
deplina cu intreaga expresie si atitudine a personajului. Deasemenea, trebuie acordata atentie obiectelor, sau celorlalte persoane
care inconjoara personajul, relatia cu acestea urmand sa fie naturala si fireasca.
21.3 Pozitia aparatului de fotografiat si distantele focale utilizate
Din cele prezentate pana in prezent,
rezulta importanta relatiei dintre
subiect si observatorul-fotograf si in baza acestei relatii, vom stabili pozitia axei
de fotografiere fata de subiect.
In linii mari, aceasta este perpendiculara pe planul subiectului, usor inclinata in jos - plonje, sau usor inclinata in sus - racourci. Inclinarea axei de fotografiere s-a mai analizat anterior asa ca reamintim
efectele care se produc in imaginea formata :
In cazul inclinarii axei
in jos -plonje
geometric
- partea de jos a subiectului, se va ingusta
psihologic-
datorita pozitiei
mai inalte a observatorului,
scade importanta subiectului, se produce o strivire a personalitatii sale
In cazul inclinarii axei in sus - racourci
geometric
- partea de sus a subiectului se va
ingusta
psihologic- datorita
pozitiei mai joase a observatorului, creste importanta personajului, apare o “ maretie “ a sa.Aceste inclinari se fac cu
multa retinere numai in cazuri bine justificate. Daca
se exagereaza prin unghi sau prin distante
focale scurte se vor obtine imagini
caricaturale (vezi Fig.1)
Fig.1 |
Din
punct de vedere al distantelor focale utilizate :
Pentru fotografierea
planurilor cu cadru larg - planuri
generale
se
utilizeaza obiectivele superangulare cu distanta focala de 28-35 mm / formatul 35
mm / 50-65
mm pentru formatul 60 mm cu axa de fotografiere orizontala, pentru a nu produce
deformari accentuate. Vizarea
se va face de la mijlocul inaltimii personajelor. Efectele utilizarii distantelor focale scurte sunt: dispunerea in adancime a planurilor subiectului, micsorarea accentuata a elementelor
subiectului pe masura situarii lor in adancime si micsorarea
inaltimilor pe masura dispunerii in lateral.
La fotografierea
unui portret - cap se recomanda utilizarea
unui obiectiv cu unghiul de
cuprindere de max. 20 0 ( pentru formatul de 35 mm distanta focala >100 mm) pentru a nu deforma profilul fetei personajului.
Daca se utilizeaza obiective
cu distante focale mai mici (deci cu unghiuri
de cuprindere mari ) trebuie
marita distanta de la punctul
de statie pana la subiect,
conform demonstratiei de mai jos :
Subiectul
H, cuprins sub un unghi de
20 0 de la distanta d1 de obiectivul
cu distanta focala f = 100 mm va fi cuprins de un obiectiv
cu unghiul de cuprin-dere de 46 0 (f = 50 mm ) sub acelasi unghi 20 0 daca va fi fotografiat de la aceeasi distanta d 1. Prin urmare, pentru fotograf va fi util
sa cunoasca distanta de la care trebuie sa fotografieze subiectul pentru a-l incadra intr-un
anumit unghi
Daca dorim sa schimbam
raportul de inaltime
intre diferite personaje in cadru, vom evita inclinarea axei de fotografiere, cautand solutia schimbarii
punctuluide statie.
(la portret deformarile de perspectiva
produc efecte inestetice)
Evidentierea planului
principal se face prin limitarea campului de claritate
numai la acesta.
Planurile
medii, planul intreg si planul
american, se
fotografiaza cu obiective cu distanta focala de 50-85 mm (80- 120 mm pentru formatul 60 mm)
Odata
cu marirea distantei focale,
deformarile de imagine se
diminueaza si se pot incerca
unghiuri “subiective“ fara a se obtine imagini grotesti.
Planul bust,
fiind un plan de prezentare se fotografiaza cu axa
usor in racourci pentru a se sublinia
importanta subiectului
(obiectiv 85-105 mm respectiv 150 mm la formatul 60 mm). In acelasi
scop pozitia subiectului va fi
“ pe trei
sferturi “ cu privirea indreptata usor deasupra aparatului. Pentru izolarea subiectului fata de fundal,
se deschide diafragma micsorandu-se campul de claritate.
Pentru realizarea portretului cap, se utilizeaza distante focale 105 – 135 mm) vizarea facandu-se la nivelul ochilor
subiectului, claritatea fiind stabilita pentru acest element
al imaginii. Se va evidentia
expresia fetei prin claritate
(cu obiectivul complet
deschis) conturul figurii
rezultand usor neclar.
21.4.0 Tipuri principale de portrete
Fotografiile de prezentare a persoanelor,
in momentele solemne subordonate unui anumit ceremonial sau in imaginile destinate identificarii in fata autoritatilor, le numim “portret formal”.
Persoanele, pot fi prezentate si in cursul activitatii lor cotidiene intr-un cadru familiar, sau in ipostaze inedite,
imagini mai expesive care ofera foto- grafului posibilitati largi de a evidentia
particularitatile. In acest caz, vom numi
respectivele imagini, portret
informal = “portret natural“ sau “portret instantaneu.”
21.4.1 Portretul formal
Acest tip de imagini trebuie
sa indeplineasca urmatoarele conditii :
- persoana
se
va gasi in centrul imaginii
- fata , pieptul si membrele sale se vor afla
in acelasi
plan perpendi- cular pe axa de vizare a aparatului de fotografiat
- axul
care reprezinta tinuta (cap, bust,
picioare) va fi vertical
- imbracamintea, pieptanatura vor fi sobre
- fizionomia
retinuta, cu gura inchisa si privirea spre aparat
- fundal
neutru, sau in concordanta cu momentul
solemn al fotografierii
- iluminarea
difuza, fara accente de straluciri
sau umbre
Subiectul, retinut si solemn, va avea tinuta cat mai putin crispata (teapana) si privirea neincruntata (provocata de pozitii incorecte de iluminare)
21.4.1.1 Portretul formal de interior
Aceste portrete sunt mai usor de realizat,
deoarece locul subiectului, fundalul si iluminarea
sunt initial determinate, fixe, rolul fotografului fiind numai de a
controla atitudinea subiectului si de a corecta eventuale
nepotriviri de iluminare.
Pentru fotografiile de cap intreg si bust, modelul va fi asezat pe un scaun
comod, (nu prea moale
pentru a nu se ghemui infundandu-se in el si nici prea larg
, pentru a nu se putea tolani
sau labarta) cu spatarul scund
(pentru a nu
aparea in imagine) si brate de sprijin.
In fotografiile in care pe langa cap apar si umerii, acestia vor fi cuprinsi
in imagine intr-o masura mica, pentru a forma cu capul unghiuri compozitionale.
Daca in imagine sunt introduse si mainile (cotul),
acestea vor fi sprijinite
pentru a parea relaxate. Se acorda importanta cutelor formate pe haine in dreptul
umerilor, de mainile indoite. Mainile se vor situa cat mai aproape de planul prin- cipal, in caz contrar
aparand deformate ca marime. Daca sprijinirea mainilor se face pe o masa,
inaltimea acesteia si a scaunului
pe care sta subiectul, trebuie corelate cu statura subiectului, in caz contrar subiectul
aparand inconvoiat dea- supra mesei sau cocotat
pe ea.
Pentru fotografiile de persoane in picioare, acestea vor sta in pozitie de drepti
cu picioarele alaturate, mainile atarnate pe langa corp, pieptul usor bombat
,barbia usor ridicata si privirea inainte.
Iluminarea se face cu lumina difuza si se vor elimina umbrele
lasate de subiect pe fundal,
prin iluminarea acestuia
. Pe cat posibil se va asigura subiectului si lumina de profil.
21.4.1.2 Portretul formal de exterior
Fotografierea
portretelor in exterior ofera urmatoarele avantaje :
- intregul
spatiu este bine iluminat, nu apar umbrele
subiectului pe fundal si nici diferente mari de stralucire intre subiect si fundal
- spatiu de manevra este mai mare cu posibilitati de marire a distan-
telor dintre planuri si alegerea mai comoda a zonelor de clar-neclar
- se creaza posibilitatea
utilizarii distantelor focale lungi
- iluminarea fiind mai buna, se pot utiliza a
timpii scurti
- subiectul se simte
mai relaxat
Bineinteles ca apar si dezavantaje, dintre care mentionam :
- limitarea sedintelor de lucru datorita
variatiei conditiilor atmosferice si a iluminarii naturale corecte
Cea mai indicata lumina,
este aceea care are o inclinare
pe verticala de cca.
45 grade si care se obtine
in orele diminetii
sau dupa amiezii. In aceasta
perioada tonurile sunt mai calde (temperatura de culoare 4800-50000 K)
Este recomandabil sa nu se utilizeze un spatiu cu iluminare directa, care
creeaza contraste puternice, ci o zona in penumbra, cu iluminare indirecta . Trebuie
acordata o mare atentie
reflexiei suprafetelor colorate care pot schimba
compozitia spectrala a luminii. Pentru completarea iluminarii si obtinerea contra- luminii pentru conturare, se vor utiliza
panouri reflectorizante.
- dificultate pentru asigurarea
fundalului adecvat
Dupa cum am subliniat, la portretele formale fundalul
trebuie sa fie neutru.
Montarea acestuia in exterior prezinta uneori dificultati. De multe ori se renunta la
fundalul neutru, preferandu-se separarea subiectului de fundal prin campurile
de claritate. In orice caz, fundalul nu trebuie sa contina pete de culoare,
de straluci- re sau linii care se intersecteaza cu silueta subiectului.
21.4.1.3 Fotografierea grupurilor cu ocazia ceremoniilor
Cu
ocazia
unor
ceremonii,
aniversari, absolvente etc. se realizeaza fotografii de grup, in care trebuie
inregistrata atmosfera solemna a momentelor respective. Bineinteles ca in astfel de situatii, se prefera fundalul natural existent
datorita semnificatiei lui. (scoala, biserica,
casa parinteasca, etc)
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca astfel de imagini
sunt :
- intregul
grup sa fie bine reprezentat fara ca persoanele aflate la
extremitatile grupului sa fie
prezentate trunchiat
- pe cat posibil, grupul sa fie dispus in cerc in jurul fotografului pentru ca
persoanele aflate la extremitati sa intre in acelasi camp de claritate
cu persoa- nele aflate in centrul
grupului, iar pe de alta parte ca aceleasi persoane
aflate la extremitati sa nu fie prezentate la o scara mai mica ( in caz contrar, persoanele din grup se dispun astfel incat cele mai inalte sa se afle la extremitati )
- pe
cat posibil, grupul se va incadra simetric intre elementele de decor
- punctul de statie al aparatului de fotografiat (situat
cam la nivelul braului personajelor) se va afla pe centrul decorului
si la o distanta suficienta de acesta
astfel incat eventualele linii ale decorului sa nu apara deformate
- imaginea
va contine suficient spatiu liber deasupra,
pentru a se sublinia importanta, solemnitatea momentului
-
se alege o ora de fotografiere la care sursa principala soarele nu for- meaza
umbre pe fetele persoanelor
21.4.2 Portrete “ naturale “ in interior
Notiunea de natural, ar implica o lipsa totala de interventie din partea fotografului, asupra pozitiei
si atitudinii modelului, asupra decorului
si iluminarii, ceea ce nu se intampla
decat in fotografia de reportaj.
Deaceea la portretul natural,
se va simula aceasta lipsa de interventie, printr-o regie si interventie discreta, care va sugera
faptul ca subiectul complet relaxat a fost surprins natural intr-una din pozitiile
sale cotidiene.
Fotografia in interior, permite
crearea tuturor planurilor oferind spatialitate si relief imaginii. Bineinteles ca alaturi de fotogenia proprie a subiectului, se cau- ta
pozitii si iluminari
care sa-l favorizeze si sa-l caracterizeze cat mai bine. In
aceste conditii, realizarea portretului devine dificila atat datorita pozitiilor si mis- carilor care se cer subiectului intr-o totala lipsa
de crispare, cat si datorita cadra- jului, campului de claritate si iluminarii
care vor fi intr-o continua
modificare.
Astfel apare necesitatea unei cooperari intre subiect
si fotograf.
Pozitiile cele mai utilizate,
sunt portretul cap si portretul
bust, pe trei sferturi (s-a explicat anterior ca in aceste pozitii subiectul este rotit cu aprox 30 0 fata de axa aparat- subiect). In aceaste pozitii, subiectul va privi natural spre
aparat iar in cazul in care va privi inainte, trebuie lasat spatiu pentru ca aceasta
privire sa devina un vector al compozitiei imaginii, avand spatiu de desfasurare .
Ochii subiectului trebuie
sa fie bine deschisi (nu adormiti) privind usor in jos spre aparat . Pentru a nu incomoda
aceasta privire, lumina trebuie
situata mai sus, iar pentru stralucirea ochilor se va apela la o iluminare
de efect.
Daca linia capului este situata pe diagonala
ascendenta, imaginea capata
o impresie
de
vitalitate
de
vioiciune,
iar
in
cazul
in
care
ocupa
diagonala
descendenta se obtine o impresie
de gingasie, nostalgie, tristete.
Aceasta pozitie “pe trei sferturi”
respectiv
rotirea
capului
fata
de
linia
umerilor, confera imaginii
volum si vitalitate. Alegerea pozitiei
celei mai favorabile se face prin rotirea capului de catre model stanga - dreapta si sus - jos, miscari care in timp il vor obosi.
De aceea miscarile se vor face rar si lin, in timp ce fotograful isi va pastra pozitia langa aparat, constituind un reper pentru model (deplasarile fotografului pot deruta modelul).
Se afirma
ca daca modelul isi inclina usor capul spre spate, nasul se micsoreaza si capata
o linie mai gratioasa, iar pielea
fetei se destinde
si se atenueaza ridurile.
Aceasta pozitie se evita nefiind naturala.. Nasul apare mare cand e prea inclinat inainte sau cand este fotografiat din lateral.
Destinderea fetei se va obtine printr-un
zambet la care va participa
toata fata si in special
ochii. Pentru a realiza un zambet natural,
subiectul trebuie
sa fie relaxat si bine
dispus. Uneori
persoanele din jurul fotografului stanjenesc
subiectul, facandu-l sa stea crispat. Cand aceste persoane sunt bine alese si se comporta profesional, se va obtine
senzatia de confort si buna dispozitie a modelului.
Pentru o
conturare mai buna a buzelor, acestea se vor umezi.
In cazul
introducerii mainilor in cadru, acestea trebuie
sa fie cat mai aproape de planul principal
pen- tru a nu aparea marite, avand o po- zitie bine determinata si
naturala.
( vezi
Fig. 2 )
Fig.2 |
|
21.5.0 Fundalul pentru portrete
Se
utilizeaza funtie de
destinatia ulterioara a imaginii:
- fundalul
neutru
- decorul
( acesta
din urma are rolul de a caracteriza mai bine personajul, sau de a stabili o anumita atmosfera care justifica atitudinea subiectului. Totusi,
un fond prea clar cu motive prea interesante scade interesul pentru subiect.
21.5.1 Fundalul neutru
Acesta va indeplini in principiu urmatoarele conditii :
- sa
nu reflecte lumina
- sa
nu prezinte motive care distrag atentia
de la subiect
- sa
se afle in afara campului de claritate
- sa se afle la suficienta distanta in spatele subiectului, pentru ca
pe el sa nu se proiecteze umbre ale subiectului
- nuanta sau culoarea
sa
contrasteze
cu
subiectul,
pentru a-l scoate pe acesta mai bine in evidenta
21.5.1.1
Fundal neutru de interior
Aceste fundaluri utilizate atat in studiourile profesionale cat si in cele
improvizate vor avea o serie de insusiri suplimentare
- vor avea suprafata uniforma fara inadituri,
pete , cute
- se pot
intretine, strange, refolosi, deplasa
- sunt fabricate din materiale ieftine
care sa permit inlocuirea lor fara cheltuieli mari, sau permit decupari pentru contralumini sau lumini de efect
Daca se utilizeaza peretii interiori
ai incaperilor, la planul intreg apare
linia de separatie dintre
planul orizontal si planul frontal. Se recomanda ca peretele
fundal al unui studiou profesional sa fie racordat
cu podeaua.
La fotografia in high-key
se utilizeaza un fundal de culoare deschisa
care nu trebuie sa fie stralucitor sau de culoare
saturata (culori deschise, pastelate).
La fotografia
in low—Key se utilizeaza fundaluri de culoare inchisa, sau se fotografiaza in dreptul unei usi deschise
a unei camere neluminate.
In general, fundalul
se lumineaza separat, uniform,
interesul privitorului ramanand fixat numai
pe
multitudinea
de
tonuri
create pe fata subiectului.
Fundalurile simple se lumineaza local, in dreptul capului
subiectului astfel
incat in imagine, in jurul capului subiectului se formeaza o aura luminoasa, care detaseaza subiectul de fundal.
Pe fundalurile simple se pot proiecta prin grile nefocalizate pete de lumina (care creaza un decor artificial) sau surse de lumina
colorata care le modifica
nuanta cromatica armonizandu-le cu subiectul imaginii.
In general,
fundalurile mai inchise
la culoare se utilizeaza pentru
a scoate in evidenta gingasia si sensibilitatea fetele de
copii si fete tinere, iar fundalurile
deschise la culoare se utilizeaza pentru persoanele mai
in varsta sau persoanele cu pielea fetei inchisa
si ridata.
21.5.1.2 Fundalul neutru de exterior.
Avand aceleasi roluri si trebuind sa indeplineasca aceleasi conditii ca
fundalul neutru pentru interior, diferenta
apare numai prin caracterul sau natural.
Lumina de exterior
fiind puternica, trebuie observat ca directia luminii
care ilumineaza fundalul sa aiba aceeiasi
directie cu lumina care cade pe subiect.
Se cauta fundaluri
cu repere putine si contraste mici de iluminare si culoare.
Uneori se utilizeaza zidurile de cladiri. Daca acestea sunt din caramida aparenta, se vor estompa
detaliile, situandu-se fundalul in afara campului
de clari- tate. Se vor evita fundalurile care divid imaginea prin retele de linii orizontale, sau cele cu fascicole de linii convergente. Fundalurile in culori
calde, galben, portocaliu, rosu, tind sa desfiinteze departarea avansand
mult spre subiect.
Se pot utiliza ca fundaluri
neutre, frunzisul gradinilor, lanurile, cerul, ceata si
neclaritatea departarilor.
21.5.2.0 Decorul
Contribuie la caracterizarea subiectului
si a relatiilor acestuia cu mediul in
care se gaseste. Nu sunt utile pentru fotografiile de cap intreg si bust.
Un
decor, trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii :
- sa fie in concordanta cu personajul si activitatea acestuia
- sa incadreze bine personajul, stabilind dialog compozitional cu acesta
- sa fie distantat pentru a nu primi umbrele
proiectate de subiect
- sa nu fie prea incarcat cu umbre sau pete de lumina si culoare care ar
distrage atentia de la subiectul principal
.
- nu se va incadra in acelasi camp
de claritate cu subiect principal.
Se utilizeaza interioare sau spatii exterioare, de locuit sau de lucru.
La fotografiere, se evita obiectivele
cu distante focale
scurte care provoaca de- formari de perspectiva iar
iluminarea, nu va depasi contraste de
2:1.
2.5.2.1 Decorul de interior
Deoarece acesta participa la compozitia imaginii,
va fi necesara o amenajare a sa (o punere in scena) care sa aiba urmatoarele roluri :
- eliminarea tuturor elementelor de prisos
(adica a acelora care nu au o legatura directa cu subiectul sau cu mesajul transmis prin imagine)
- eliminarea
elementelor, care prin
interesul pe care il pot trezi, abat atentia
de la personajul principal
- evitarea decorurilor care se contin jocuri de linii sau caroiaje
- eliminarea elementelor care produc reflexe puternice (iluminarea lor se face cu o deosebita atentie)
Pe de alta
parte, se vor introduce in cadru elemente
de décor, care pot
completa imaginea personajului, completandu-i personalitatea.
21.5.2.2
Decorul de exterior
Recomandarile anterioare raman valabile. Utilizarea decorului exterior, are rolul de a influenta compozitia imaginii astfel incat aceasta sa indrume atentia spre subiectul principal, sa creeze o anumita atmosfera, imaginea devenind mai dinamica.
In acest caz se vor mari contrastele utilizate in scopul detasarii subiectului pana la rapoarte de 4: 1 (in cadrul subiectului principal, raportul
ramane de 2:1) si
se vor utiliza accente de culori calde
daca
acestea au rolul mentionat .
Amplasarea subiectului principal se va face pe una din liniile
de forta ale cadrului imaginii. Se subliniaza inca odata ca un fundal prea incarcat sau o dinamicitate
prea acentuata a imaginii, distrage
atentia de la subiectul principal.
Decorul de exterior nu are numai
rolul de a prezenta activitatea subiectului, dar si lumea din care acesta
face parte. In acest scop,
din decor pot face
parte grupuri de personaje secundare, care prin activitate, atitudine si
imbracaminte precizeaza relatiile
subiectului principal
cu mediul in care se afla.
Detasarea personajului principal de celelalte personaje aflate in cadru se face prin amplasarea acestuia in planuri principale,
contraste
de
iluminare,
campuri de claritate si linii de forta
care converg spre el.
In cazul in care imaginea
reprezinta o
ceremonie solemna sau o sarbatoare, subiectul principal se va
prezenta central, intr-un plan cat mai
apropiat si bine luminat, incadrat simetric intre elementele decorului.
In cazul in care in locul unui personaj, subiectul il constituie un grup, se alege un cadru mai simplu, mai neutru deoarece compozitia devine mai dificila.
Ca decor
natural se pot utiliza , monumente arhitectonice, peisaje naturale sau citadine , terenuri de sport, spatii
de joaca pentru
copii, etc. Pentru
incadrarea in decor, se apeleaza
la elemente singulare care in relatie
compozitionala cu subiectul
il
integreaza
pe
acesta
intr-un anumit mediu.: (copac, stalp de
sustinere, portal, colt de cladire,
intrare in incinta, scara, balustrada,
masini sau utilaje pentru lucratori, animale,
etc). In decorul natural,
datorita spatiului mare
de miscare, subiectul se va simti relaxat si va aparea in
imagine mai natural, fata de cazul fotografierii lui in interior .
Si in decorul natural,
se poate face punere in scena si se poate completa lumina existenta ( cu panouri
reflectorizante, reflectoare,
blitzuri etc).
O problema
deosebita la realizarea portretelor, o ridica fundalurile cu un anumit peisaj .In acest caz, fotograful va
avea de rezolvat urmatoarele aspecte
:
- armonizarea caracterului personajului, sau a atitudinii acestuia, cu atmosfera peisajului respectiv,
sau dimpotriva evidentierea caracterului persona- jului, in contrast
cu peisajul (alegerea
peisajului astfel, incat compozitia sa integreze personajul, sa se racordeze compozitional cu acesta)
- estomparea
(prin claritate, lumina etc.) a pregnantei peisajului, pentru a pastra interesul
privitorului asupra subiectului principal
Analizand aceste cateva recomandari, putem intelege de ce fotografiile
de concediu facute cu personaj
in peisaj, nu reusesc decat rareori.
21.6.0 Elemente de compozitie la portret
Compozitia portretului , urmareste plasarea elementelor expresive in po-
zitiile cele mai stabile ale cadrului,
pentru ca prin explorarea imaginii
privitorul sa se opreasca
in final asupra acestora.
Dupa cum se stie, cele mai expresive elemente
ale figurii umane,
sunt ochii si gura.
21.7.0 Iluminarea portretului. Tipuri de iluminare
21.7.1 Lumina principala
Principiul de baza al iluminarii, atat in interior cat si in exterior, este acela ca
atat lumina principala cat si cea de modelare si cea de contur, trebuie sa para
a proveni din aceeasi sursa, simulandu-se situatia din natura in care soarele
este unica sursa. Aceasta “unica
sursa” numita lumina cheie este
esentiala si va fi stabilita
inaintea
celorlalte
lumini. Prin
stabilirea
ei,
intelegem alegerea
pozitiei ei fata de subiect, intensitatea si forma fascicolului de raze (convergente,
paralele sau divergente ) care vor
determina o anumita calitate
umbrelor formate.
fig.3 |
Inaltimea pozitiei luminii
principale va depinde de umbrele arcadelor (sa nu acopere ochii) si ale
nasului (sa nu formeze umbra
dizgratioasa sub acesta). Unghiul fata de pozitia mediana
a fetei va fi determinat de marimea umbrelor laterale (daca lumina
cade perpendicular pe planul fetei,
creeaza o ima- gine plata fara contururi).
Astfel, daca lumina principala este frontala situata
in apropierea axei de
fotografiere, portretul apare plat, turtit, lipsit de modelare si contur (fig.3 a) . Vor
lipsi umbrele nasului si arcadelor, relieful
obrazului iar fata apare rotunda
ca o luna.
Ridicand pozitia luminii, ca in Fig.3 b,
umbrele
arcadelor, nasului, buzelor si barbiei incep sa creasca pe ambele parti ale obrazului. In cazul in care
lumina va fi din lateral
(Fig.3 c), umbrele
vor fi aruncate pe obrazul opus.
Rezulta ca pentru o conturare corecta
a profilului modelului, sursa de lumina
trebuie amplasata usor in plonje si putin lateral .
Pentru portretul
din fata, se recomanda amplasarea luminii principale sub un unghi lateral
de 30-45 0 si sub un unghi vertical
tot de 30-45 0. Se obtine astfel iluminarea partiala a
profilului fetei, obtinandu-se reliefarea acestuia Marirea unghiului
de inclinare, creste efectul
dramatic al imaginii
si depinde de particularitatile fizionomice ale fiecarei persoane (sunt dezavantajate persoanele cu arcade pronuntate si cu nasul mare )
In general unghiurile
de 45 0 creeaza umbre pentru toate reliefurile fetei si sunt utilizate pentru evidentierea caracterelor puternice sau prezentarea
doamnelor in varsta pe care o
lumina neutra nu le avantajeaza.
Unghiurile mai mici, de 30 0, se utilizeaza la fotografiile de copii si la cele la care vrem sa obtinem un efect seducator. Nu contureaza
pregnant reliefurile si
elimina parte din detalii.
Este foarte
importanta distanta lampii fata de subiect. Cu cat aceasta este
mai apropiata, cu atat contrastul umbrelor este mai ridicat.
Focalizarea luminii evidentiaza defectele
pielii. Pentru a elimina
detaliile suparatoare se va utiliza
lumina difuza. Intensitatea luminii trebuie astfel aleasa incat
sa nu desfiinteze conturul fetei
Dezavantajele utilizarii luminii concentrate ca lumina principala sunt:
- determina
umbre accentuate
si contururi violente
(nepotrivite pentru fete tinere si copii)
- impune modelului o pozitie rigida deoarece pentru mici deplasari
ale acestuia efectele sunt dezastruoase
- reda amanuntit structura pielii scotand
in evidenta defectele
acesteia
(contrastul prea ridicat al umbrelor
se corecteaza cu cea de a doua sursa,
cea de modelare)
21.7.2 Lumina de contrast (de
reglare a lui)
Aceasta lumina se va stabili dupa stabilirea luminii principale, rolul ei fiind de
reglare a gradului
de contrast dintre zonele luminate.
In general contrastele recomandate sunt :
1,2 : 1 - pentru portretele lucrate in high- key
1,5 : 1 - pentru portrete
de persoane cu par deschis,
copii mici, evidentierea nuantelor moi, pastel
2 :
1 - portrete artistice de prezentare, femei cu par negru, copii la joaca,
artisti, fotografii de casatorie
3 : 1 -
aceleasi dar cu un plus de
dramatism, dinamism
4 : 1 - figuri
masculine, femei brunete, persoane
in varsta, (evidentiaza vigoare, asprime, dinamism)
5 : 1 - portrete lucrate in low- key
Pentru reglarea contrastului, se utilizeaza surse de lumina difuza care nu formeaza umbre. Se vor situa aproape de axa aparat - subiect, reglarea contrastului pe fata subiectului realizandu-se prin modificarea distantei pana la subiect .
La stabilirea contrastului, se vor elimina celelalte
surse de lumina care ar putea
influenta masuratorile. Se utilizeaza exponometrul (masurarea luminii incidente), deoarece datorita adaptarii rapide a ochiului
la lumina, prin simpla
observatie aprecierea poate fi eronata.
Gradul de contrast
dintre
partea
cea
mai
luminata
si
partea
cea
mai
intunecata a subiectului, trebuie sa se incadreze in capacitatea de redare a materialelor folosite (4 : 1 pentru alb- negru si 2 : 1 pentru materialele color ).
21.7.3 Lumina de contur
Rolul
acesteia este de a contura personajul, de al detasa
de fundal. Se utilizeaza contralumina, adica
lumina pe directia contrara celei
de fotografiere. Pentru ca razele sursei
de
lumina sa nu patrunda in obiectivul aparatului de fotografiat, sursa se amplaseaza mai sus, conturand
capul si umerii subiectului.
Pentru conturarea unui personaj asezat
in profil, sursa
de lumina se va
cobora pana aproape de nivelul subiectului, insa pentru a nu patrunde
razele acesteia in aparatul
de fotografiat, sursa se obtureaza cu capul subiectului.
Niciodata, lumina
de contur nu trebuie sa acopere parti ale subiectului vizibile in imagine. Deasemenea conturul luminos obtinut , nu va avea stralucire
mai scazuta, decat celelate straluciri din cadru.
La portret se recomanda obtinerea stralucirilor (reflexelor)in par pentru ca acesta sa nu para o masa amorfa.
- se
utilizeaza lumina dirijata (fascicol cu raze paralele)
- sursa se probeaza separat, cu lumina principala stinsa, pentru a se controla daca fascicolul luminos nu intra in aparat
- efectul de contur luminos va fi cu atat mai accentuat cu cat fondul este
mai intunecat (contralumina va avea raportul
contrastelor de 1
: 4)
21.7.4 Lumina de fundal
In general,
fundalul se lumineaza pentru a se detasa subiectul
principal. Iluminarea fundalului
trebuie facuta moderat, cu o sursa separata si nu trebuie sa produca
reflexe spre aparatul
de fotografiat.
In
cazurile in care
pe fundal se proiecteaza umbrele subiectului:
- fundalul
este prea apropiat de subiect
- unghiul luminii principale
sau a luminii de contrast,
este prea mic fata
de axa de fotografiere
In aceste cazuri rolul luminii
de fundal va fi acela de a elimina
umbrele aruncate de subiect.
21.7.5 Lumina de efect
Are rolul de a evidentia unele elemente ale portretului, par, ochi, podoabe, elemente ale costumului, etc. Pentru acest tip de iluminare, se utilizeaza surse de lumina dirijata (spot)
sau reflectoare tip oglinda.
21.7.6 Corectarea- cosmetizarea, cu ajutorul luminii
Utilizarea luminii
pentru corectarea defectelor fizionomice (sau chiar a unor
efecte ale luminii
de modelare) este restransa din cauza comoditatii si a posibilitatilor pe care le ofera programele digitale de prelucrare.
Aceasta comoditate este rau inteleasa, deoarece retusul ulterior
pe hartie sau chiar pe
calculator, este mai laborios si
costisitor.
In continuare, vom analiza cateva cazuri in care este necesara lumina de
corectare.
Stim ca figurile umane
sunt asimetrice, astfel
incat daca dublam prin
simetrie partea din dreapta a unui personaj si cea din stanga, vom obtine doua imagini ale acestuia care nu semana intre ele. Analizandu-le, vom ajunge la concluzia ca una dintre ele avantajeaza subiectul
si vom reprezenta personajul
fotografiindu-l din aceea parte. Una din utilizarile luminii de corectare este pentru “simetrizarea “ subiectului.
Alt aspect
asupra caruia se poate interveni sunt forma si adancimea orbitelor subiectului. Prin amplasarea luminii ele pot fi marite sau micsorate. Prin modificarea intensitatii
luminii utilizate, se poate accentua sau estompa
adancimea lor.
Un alt caz, este acela al formei nasului,
mare, bolbocat sau inconvoiat. Forma lui se modifica functie
de pozitia aparatului de fotografiat. Modificarea esentiala, se obtine insa cu
ajutorul luminii de contur, sau printr-un
spor de iluminare care scade contrastul umbrelor formate de nas pe obraz..
Forma capului, se modifica prin inclinarea aparatului de fotografiat.
Aparatul inclinat in sus, lungeste fruntea,
inclinat in jos lungeste barbia.
Barbia, fruntea si forma obrajilor,
se pot modifica insa si prin iluminare.
Continuand exemplele, pentru a scoate in evidenta parul, pielea sau
alte
microreliefuri, se utilizeaza surse de lumina razanta,
stiind ca lumina difuza,
contribuie la estomparea lor.
Alaturi
de
sursele de lumina
dirijata, pentru corectiile susaratate se
utilizeaza si masti , care intercalate in calea razelor de lumina,
proiecteaza pe subiect lumini si umbre numai pe zone prestabilite .
Nu trebuie neglijat faptul ca iluminarea, modificand esential saturatia culorilor, prin lumina de corectare, se pot reliefa
subtil zonele colorate.
De altfel, lumina de contrast avand o unica
sursa, poate fi substituita de mai multe surse, care sa modifice
contrastul zonelor de subiect
diferentiat,
ceea ce in ultima instanta, poate fi considerata
tot o corectare locala a luminii.
In final, trebuie
mentionat faptul ca lumina de corectare se utilizeaza si
pentru celelalte elemente ale imaginii nu numai pentru subiectul principal. Elementelor pozitionate diferit in spatiu
li se pot contura, sau li se pot controla contrastele numai cu surse suplimentare.
Sursele
de lumina difuza, pot fi simple ecrane reflectorizante care primesc lumina de la sursa principala. Aranjamentul se numeste “ cleste de lumina “ si se va evita aparitia
in cadru a sursei difuze de lumina.
Raportul de contraste, se obtine din raportul
distantelor celor doua surse fata de subiect,
Lumina de contur, va fi in opozitie cu lumina principala
si se vor utiliza surse de lumina dirijata, mai usor de controlat ( inclusiv reflectoare cu voleti ), pentru
a se evita introducerea contraluminii
in aparat .
21.8.0 Utilizarea luminii de blitz la iluminarea portretelor
Recomandarile facute in paginile
anterioare s-au referit
la iluminarea cu lumina continua.
Utilizand lampile blitz, controlul
iluminarii devine mai dificil datorita timpului
scurt de descarcare al lampii . Lampile de studio cu blitz sunt echipate si cu o
lampa pilot cu halogen care permite directionarea fascicolului luminos.
Cu lampa pilot se stabileste in prealabil directia corecta
de iluminare si efectele iluminarii
(umbrele), urmand ca expunerea efectiva sa fie efectuata
cu lampa
blitz.
O problema
pe care o ridica utilizarea lampilor de blitz, este puterea lor care
determina straluciri si umbre prea puternice. Pentru atenuarea acestora,
in fata lampilor se monteaza ecrane sau filtre de difuzie, sau se utilizeaza lumina reflectata de panouri difuzante. ( in incaperile mici se pot utiliza
tavanul si peretii
ca panouri difuzante, insa trebuie
acordata mare atentie
culorii acestora, care poate schimba compozitia spectrala
a luminii, denaturand culorile
).
In cazul in care se fotografiaza cu blitzul montat pe aparat,
in jurul portre- tului apare o umbra dizgratioasa, care influenteaza negativ imaginea.( Fig.4)
Pentru eliminarea umbrei, se inclina axa de fotografiere, se departeaza
fundalul sau acesta se lumineaza
suplimentar.
Referitor la aceasta umbra proiectata pe fundal se pot face urmatoarele
observatii:
- umbra va fi cu atat mai densa
cu cat fundalul pe care se proiecteaza subiectul este mai apropiat
si cu cat lumina este mai putin dispersata (difuza)
- umbra se poate cobora
sau deplasa lateral, prin deplasarea corespunzatoare a sursei de lumina
- deplasarea
pozitiei umbrei va fi cu atat mai accentuata cu cat fundalul pe care se proiecteaza aceasta este mai departe
Rezultate optime se obtin atunci cand blitzul montat pe aparat lucreaza in
regim fill-in, lumina cheie fiind asigurata de alta sursa.
Caracteristicile fascicolului de lumina
emis de blitz (lumina dirijata, dura, frontala etc.) nu sunt avantajoase pentru portret. Pentru a dispersa aceasta lumina atenuandu-se contrastul pe care il produce
in imagine, se recomanda utilizarea luminii de blitz reflectate si difuzate.
21.8.1 Lumina principala, utilizand blitz cu umbrela
reflectanta
Se utilizeaza
o umbrela cu diametrul
de cca. 80 cm. din nylon. Daca dorim sa “incalzim” lumina acesteia (adica sa obtinem o usoara virare spre rosu - portocaliu), materialul reflectant va avea culoarea aurie.
Blitzul se monteaza central, in focarul umbrelei si se racordeaza cu cablu
de sincronizare la aparatul de fotografiat.
Avantajele
acestui tip de reflector sunt toata
lumina va fi indreptata spre subiect (nu ca in cazul panoului reflectorizant plan care imprastie lumina , avand un
randament mai mic), iar pe de alta parte, lumina “imbraca”
subiectul din mai multe
directii, scazand contrastele.
O umbrela difuzanta permite si iluminarea decorului, iar lumina
difuzata scade densitatea umbrelor
si reduce formarea reflexelor (pe frunte si obraji).
Prin utilizarea umbrelei, nu apare fenomenul
de red-eye si nu sunt afectati ochii copiilor mici.
Pentru obtinerea unei lumini mai puternice, se utilizeaza un strat reflectorizant argintiu si se va apropie
mai mult reflectorul de subiect.
21.8.2 Blitzul utilizat in exterior
si fill-in
Blitzul se va utiliza la fotografiatul portretelor in exterior in doua cazuri:
a) In cazul
in care fotografiem intr-o ambianta
mohorata si fara contraste
In acest caz, lumina de blitz trebuie sa o suplineasca pe cea principala,
urmand ca lumina de ambianta sa atenueze
contrastele.
Metoda se utilizeaza rar avand in vedere imposibilitatea controlarii umbrelor create.
(Blitzul ar trebui
situat in pozitia soarelui, realizand contururile)
Pentru stabilirea expunerii
corecte se procedeaza in modul
urmator :
- se stabileste expunerea pentru lumina naturala
la timpul de sincronizare al blitzului, de exemplu : 1 /
60, f = 8
-
se
stabileste distanta lampii de blitz,
pentru aceeasi expunere de exemplu : pentru ND= 24 , avem
f =8 situat
la 3 m
Cum expunerea se va face prin aditia celor doua surse, vom stabili
diafragma la valoarea 11, echivalenta
pentru doua expuneri cu f =8
b) fotografierea in contralumina ,
fill-in
Este cazul cel mai utilizat, constand in completarea luminii pe fata unor
persoane aflate in contralumina. In afara de insuficienta iluminare a fetei subiectului, la fotografierea color, aceasta subexpunere, tinde sa vireze culorile catre
albastrui.
Blitzul, avand aceeasi temperatura de culoare ca si lumina
soarelui, odata cu completarea iluminarii, rebalanseaza culoarea
fetei subiectului.
Ca orice iluminare
de contrast, sursa,
blitzul se va situa cat mai aproape de axa de fotografiere, pentru a nu crea propriile umbre. Deasemenea, trebuie
sa se asigure o lumina difuza
si moderata care sa nu fie perceputa ca un iluminat suplimentar si care sa se integreze natural
in iluminarea generala.
Fiind utilizat
blitzul
montat direct pe aparat, metoda
este
utilizata
de
fotoreporterii aflati intr-o continua
miscare.
Etapele de lucru sunt urmatoarele :
- se masoara lumina ambianta, pe zona cu
stralucirea maxima din cadru
exemplu: tsincron blitz 1/125 f
= 8
- se afla distanta
blitzului pentru aceasta diafragma
(8) ND=24 d
=3m
- se reduce puterea blitzului
cu o treapta, (in acest caz suplimentul de lumina va fi numai
de 1 /2 treapta ceace reprezinta o lumina de completare).
Reducerea puterii blitzului,
se
face din divizorul de putere, iar in cazul in care blitzul nu poseda asa ceva, se va pune o batista alba pe capul lampii, ceea ce va
reduce puterea aprox. cu o treapta.
Nu se recomanda
utilizarea blitzului in regim automat,
deoarece celula de masurarea a acestuia poate produce erori, in cazul existentei
unor straluciri mari in
cadru (contralumina).
21.9.3 Blitzul utilizat ca lumina de fundal
In general se urmareste ca iluminarea sa se produca uniform, fara trepte de
stralucire. Pentru aceasta se va acorda mare grija la amplasarea blitzului (blitzurilor). Se va controla
cu mare atentie directia
luminii blitzului
pentru a nu fi
incidenta in obiectivul aparatului de fotografiat.
Cu ajutorul
unor filtre montate pe lampa de blitz se poate schimba
culoarea fundalului,
sau se pot crea motive
luminoase pe fundal,
iar prin stabilirea distantei sursei fata de subiect
se regleaza intensitatea iluminarii.
In general iluminarea fundalului trebuie
sa fie cu cel putin 1/ 2 - 1 trepte
EV mai
slaba decat iluminarea subiectului.
21.10.0 Masurarea iluminarii la portret
Se
vor utiliza urmatoarele
tipuri de masuratoare :
- masuratoarea luminii
incidente pe diferite
directii de iluminare
- masuratoarea luminii reflectate
a ) pe panoul gri 18 %
b ) cu spotmetru sau exponometru cu unghi mic de masura analizand diferitele zone de contrast ale subiectului
a ) pe panoul gri 18 %
b ) cu spotmetru sau exponometru cu unghi mic de masura analizand diferitele zone de contrast ale subiectului
Masuratorile se fac pentru pielea subiectului si se recomanda o dubla masuratoare,
a zonelor
mai putin si a celor mai mult luminate.
Fata
de rezultatele masuratorilor, expunerea se poate situa in domeniul +/ -
2 trepte la alb-negru si + / - 1 treapta de expunere la fotografia
color.
21.10.1 Despre fizionomia persoanelor
21.10.1 Despre fizionomia persoanelor
Din punct de vedere geometric, figura umana poate fi definita ca un relief, format dintr-o calota cu proeminente caracteristice, arcadele, pometii, nasul, buzele
si barbia, racordate
intre ele.
Portretul nu poate fi insa abordat in acest fel, deoarece fizionomia este determinanta pentru tipurile
si caracterul personajelor. Se stie ca fata umana este o oglinda a atitudinilor si caracteristicilor psihice, ale persoanei
respective.
Caracteristicile fizionomice,
impreuna cu expresia
atitudinilor de moment, marcheaza pe fata unei persoane, forme care transmit observatorului, un anumit mesaj. Procesul este schimbator, odata cu schimbarea starii psihice si a
atitudinii, constand in modificarea formelor respective,
prin
contractarea
si
relaxarea muschilor fetei. Astfel, se modifica si mesajul transmis.
Aceasta gimnastica
faciala, repetata, determina aparitia unor amprente fizionomice persoanei.
Pe de alta
parte,
persoana dobandeste si ereditar anumite caracteristici fizionomice. Caracteristicile fizionomice mostenite,
impreuna cu cele dobandite in timpul vietii, datorita mobilitatii fetei sunt in deplina concordanta deoarece reprezinta aceeasi persoana cu aceleasi caracteristici psihice, formand un tot natural si unitar.
Oamenii, constienti de posibilitatea de a transmite mesaje
prin expresia fetei, incearca, prin activarea unor grupe de muschi faciali, sa comunice interlocutorilor atitudinea lor, reusind uneori sa para naturali (cazul celor cu mult exercitiu, de exemplu actorii) sau, in
caz
de
nereusita
vor capata expresii
grotesti, nefiresti .
Fotograful de portret,
pentru a prezenta
personajele cat mai natural, are de parcurs urmatoarele etape :
- sa identifice tipul caracteriologic al modelului
- sa identifice modul caracteristic de exprimare al modelului
pentru un anumit sentiment, sau o anumita
atitudine
- sa aleaga sentimentul sau atitudinea pe care doreste ca modelul s-o exprime in imagine
- sa comunice cu modelul si sa-l corecteze
pe acesta, pentru a obtine armonizarea respectivei expresii sau atitudini
cu fizionomia sa
- sa aleaga iluminarea corecta a formelor obtinute
- sa aleaga pozitia aparatului de fotografiat fata de model, astfel incat sa poata ilustra cat mai convingator expresia
dorita
- sa aleaga momentul pentru declansare, cand aceasta armonie este
totala (se stie ca modelul
nu se poate concentra mult timp intr-o anumita pozitie)
Pentru a putea rezolva toate aceste probleme odata, sau mai corect spus intr-un timp suficient de scurt, este nevoie de multa experienta, de exercitiu si de
o buna cunoastere a caracterului si comportamentului uman.
Deasemenea este nevoie de tot
talentul
si
farmecul
personal
al
fotografului pentru a convinge
modelul, a-i invinge reticenta
si neincrederea si a
obtine cooperarea acestuia.
Posibilitatile
tehnice,
de
care
va
dispune
fotograful
pentru
a
influenta imaginea
sunt urmatoarele :
- unghiul de fotografiere
- distanta
focala
- compozitia
- materialul
fotografic si prelucrarea acestuia
- iluminarea
- filtre,
machiaj, etc.
21.10.1 Caracteristicile fizionomice si trasaturile de caracter
Teoretic se pot identifica ≈ 70 expresii ale fetei umane, care variaza la randul
lor functie de cele 3 directii de iluminare
(de
la stanga, de la dreapta, de sus). In acest
fel , se obtin ≈ 200 de expresii diferite ale
fetei umane
Caracteristicile fizionomice, se refera la forma unor elemente
ale figurii
umane, dintre
care mentionam :
fata: rotunda,
ovala, alungita, patrata
fruntea: lata, ingusta, inclinata in fata sau in spate
nasul:
mare, lataret sau subtire, sau mic, carnos sau ascutit
obrajii: carnosi sau supti, ridicati sau lasati
obrajii: carnosi sau supti, ridicati sau lasati
gura:
mare
sau mica, cu buze carnoase sau
subtiri, egale sau inegale
barbia: mare, patrata sau ascutita, mica, rotunda
barbia: mare, patrata sau ascutita, mica, rotunda
pielea, parul: aspre, pigmentate sau moi lipsite de vigoare
arcade: pronuntate sau sterse
arcade: pronuntate sau sterse
sprancene: arcuite, drepte, groase
, subtiri
ochii:
stersi, vioi, stralucitori, bulbucati
sau adanciti in orbite
Din
studii, aceste forme fizionomice, pot reprezenta :
- trasaturi
de caracter pozitive :
- inteligenta, imaginatie, inspiratie, intuitie, fantezie, sensibilitate, sinceritate,
inclinare spre studiu, perseverenta, seriozitate, istetime, finete, virtute, credinta, harnicie, vointa,
rabdare, bunatate, constanta, calm,
curaj, meticulozitate, fermitate, romantism, inclinatii artistice, spirit analitic,
generozitate, mandrie, modestie,
- trasaturi
de caracter negative :
-
mediocritate, stupiditate, incapatanare, lacomie, prefacatorie,
cruzime, viclenie, zgarcenie, siretenie, dispret, brutalitate, orgoliu, egoism,
artag, meschinarie, imprudenta, grosolanie, raceala,
violenta,
ambitie,
impulsivitate, furie, razbunare, spirit dominator, inconstanta , vanitate, trufie, ingamfare, ignoranta, infumurare,
semetie,
- trasaturi
de caracter ale persoanelor active :
- energie,
pasiune, fermitate, extravaganta, impulsivitate, curiozita- te, vitalitate, materialism , imprudenta, limbutie, senzualitate, voluptate, vioiciune, dragoste de aventura, indiscretie,
-trasaturi de caracter
ale persoanelor lenese, comode
- slabiciune, nehotarare, timiditate,
moderatie, blandete, lenevie, indiferenta, candoare,
lipsa de vointa, debilitate, comoditate, indolenta
Se poate observa imediat,
ca fermitatea, trasatura
pozitiva in principiu, poate apartine si unei persoane grosolane si ingamfate si atunci se transforma
intr-o trasa-tura de caracter negativa
.
Rezulta ca o persoana poate fi caracterizata numai de suma trasaturilor
de caracter pe care le poseda.
Prima problema dificila care va trebui rezolvata, este aceea ca trasaturile
de caracter combinandu-se intre ele, dau diversitatea caracterelor umane. In acest
caz, caracteristicile fizionomice cu care
sunt asociate, trebuiesc
armonizate intre
ele astfel incat sa nu dea combinatii contradictorii, bizare sau grotesti.
La realizarea imaginii,
trebuie scoase in evidenta in mod creator anumite caracteristici fizionomice, iar altele trebuie estompate.
Sa
analizam cateva cazuri care urmeaza a fi rezolvate
:
a. cum poate fi prezentata o persoana mandra, ferma, inteligenta fara a fi confundata cu o
persoana trufasa, orgolioasa si dispretuitoare ?
b. cum poate fi prezentata
o persoana inteligenta sincera, deschisa, pentru a nu fi confundata cu o persoana iscoditoare, vicleana, prefacuta ?
c. cum poate fi
reprezentata o persoana visatoare, sensibila si cu
inclinatii artistice pentru a nu fi confundata
cu o persoana indiferenta,
indolenta si lenesa ?
Solutia poate fi alegerea unei anumite atitudini pentru model, care sa ne sugereze preocuparea , intentia
acestuia .
A doua problema
dificila care va trebui
rezolvata, va fi aceea, ca nu
oricarui personaj, deci oricarei fizionomii i
se potriveste orice atitudine aleasa .
Sa
ne imaginam urmatoarele situatii :
a. o persoana
cu
fata
patrata
scurta,
fruntea
ingusta,
sprancene
groase, ochi mici si stralucitori, nas scurt si gros,
cu gura mare si buze subtiri
stranse, priveste in sus spre un punct din spatiu vrand sa ne convinga ca se afla
intr-o stare de meditatie.
b. o persoana cu fata alungita
cu barbie mica, frunte inalta, ochi fara
stralucire, cu sprancene
subtiri situate foarte sus, ne priveste peste umar, strangand din buze, vrand sa
ne arate dispretul ei .
c. o pereche
de tineri, baiat si fata, alaturati, se privesc foarte sobru,
fix, in fata, vrand sa ne convinga, ca formeaza
o pereche fericita.
Exemple de pozitii
si atitudini nefiresti sau de persoane care adopta pozitii nepotrivite cu infatisarea lor, pot fi nenumarate.
A treia problema dificila va fi convingerea oricarui privitor, ca modelul i se
adreseaza direct, prin atitudinea si expresia sa, sau ca el privitorul a surprins
modelul in intimitatea sa.
Numai astfel va fi asigurata
autenticitatea
(sinceritatea) portretului, calitate atat de necesara pentru a
fi credibil si convingator .
Se stie ca pastrarea
modelului nemiscat intr-o anumita pozitie,
mai mult timp, este improbabila (exceptie fac modelele
profesioniste). In aceasta situatie, fotograful trebuie
sa “ vaneze “ pozitia
si atitudinea optima, sa caute sa surprinda
pe materialul fotosensibil “ momentul decisiv” .
21.11. Colaborarea fotografului cu modelul
Dupa cum s-a prezentat anterior, este necesara o colaborare imediata si stransa intre fotograf si model .
In cazul modelelor profesioniste, dificultatea consta numai in acomodarea stilului si temperamentului celor doi.
In cazul in care se utilizeaza amatori pe post de model, fotograful
va avea de invins, urmatoarele
:
- neincrederea
modelului
- acomodarea
- dificultatile de comunicare
- lipsa de experienta
Neincrederea modelului, fata de fotograf
se refera in primul rand la ones-
titatea acestuia din urma. Intrebarile pe care si le va pune modelul
sunt: ce urma- reste fotograful in realitate,
ce utilizare va da imaginilor pe care le va obtine, cat va abuza de acordul obtinut
(de a fotografia respectiva
persoana), cat de corect
va fi intr-o eventuala conventie (
daca sedinta de fotografiere trebuie platita ), etc.
Aceasta neincredere se amplifica, daca modelul observa la fotograf lipsa de profesionalism, nesiguranta, dezordine, ineficienta, agresivitate si
proasta purtare. Din aceasta cauza, pentru a castiga increderea modelului,
fotograful trebuie sa fie o prezenta agreabila , sa se manifeste retinut,
cu mult tact si rabdare si sa manifeste
siguranta in tot ceea ce intreprinde.
Acomodarea va trebui sa aiba loc pentru ambii parteneri. Daca modelul,
pe de o parte, va trebui sa se acomodeze
cu noul mediu si postura in care se va afla, fotograful la randul sau va trebui sa se acomodeze cu modelul,
descoperindu-i particularitatile fizice si temperamentale .
Modelul se va adapta mai usor, daca i se vor prezenta si i se va explica
cu rabdare aparatura, procesul tehnologic, rolul celorlalti participanti la
fotografiere si ipostaza
in care trebuie
sa se prezinte.
Dificultatile de comunicare, intervin in momentul in care modelul, va trebui sa interpreteze, o anumita expresie, sau o anumita
atitudine preconizate de
viziunea fotografului.
Dupa ce modelul va capata incredere
si dupa ce se va acomoda cu noul mediu, va astepta indicatii pentru fiecare gest. In acest
moment, fotograful trebuie sa abordeze problema
psihologic.
Daca fotograful va cere modelului sa interpreteze o anumita expresie, acesta o va face dupa viziunea si posibilitatile
sale si nu va accepta in sinea sa ca n-a realizat
ceea ce i s-a cerut. Repetitiile nesfarsite, pot esua in rictusuri. Recomandabil, este sa se sugereze
modelului nu expresii, ci stari sau reactii fata de diferite situatii. In acest caz, modelul va fi mai flexibil, mai putin crispat, putand fi ghidat prin sugestii.
Aceste sugestii trebuie
sa fie prezentate pe un ton
persuasiv, acordat cu conventia care are loc, intr-un ritm suficient de lent pentru ca
modelul sa-si poata reveni si sa se poata adapta la o noua situatie.
Lipsa de experienta a modelului, se manifesta
prin lipsa de inspiratie, prin
rezistenta scazuta la stresul sedintelor de fotografiere si prin acomodare
dificila.
La sedintele de fotografiere cu modele amatoare, sunt obligatorii pauze dese de lucru, in care continua acomodarea dintre parteneri, se analizeaza dificultatile intampinate si se stabilesc
detalii pentru viitoare sedinte. Indiferent de relatiile care se stabilesc intre cei doi parteneri, fotograful, nu trebuie niciodata sa-si manipuleze modelul cu mana, gestul avand conotatia unei impuneri, a unei
agresiuni.
In
general se pot face urmatoarele recomandari:
- “zambetul este o permisiune si o promisiune” deci fotograful va incerca sa impuna o atmosfera destinsa
- impuneti-va
personalitatea
- stimulati initiativa modelului
- lasati modelul sa se manifeste, urmand ca treptat sa o deturnati
in favoarea viziunii dvs. In cazul unei colaborari docile incercati sa regizati miscarea si pozitiile modelului
- se evita un ritm alert care poate deveni stresant pentru model
21.12 Portretele de copii
Copii pana la 6- luni, sunt destul
de statici, putandu-se aranja destul
de usor in dreptul
unui fundal (simplu, pentru
a nu distrage atentia de la subiect)
Se recomanda
fotografierea in low-key
, copii fiind imbracati in culori cat mai deschise. Se utilizeaza numai lumina
difuza,
din
umbrele
sau
panouri
reflectante, gradul de contrast nedepasind raportul
de 1:2.
In exterior nu se fotografiaza in plin soare care ii face pe copii sa se incrunte si sa capete umbre adanci pe obraji. Cele mai favorabile ore de fotografiere sunt dimineata si orele dupaamiezii.
Nu este necesara utilizarea trepiedului, fotograful asezandu-se putin lateral, pentru a obliga copilul, sa-si roteasca usor fata, fata de bust.
Sunt reusite imaginile cu copilul aflat intr-o zona de umbra, privind cu interes spre o zona luminata intens (apare o iluminare de efect a zonei fetei)
Uneori apare in imagine mama copilului, care in cazul in care este
frumoasa abate atentia privitorului de la copil. Pentru a se evita
acest lucru, capul mamei nu se va incadra complet,
se va scoate din zona de claritate sau se va pastra
intr-o zona mai slab luminata. Privirea mamei indreptata spre copil, va spori
atentia asupra acestuia.
Copii pana la 2-3 ani sunt mult mai vioi si nu li se poate cere sa stea nemiscati. O dificultate o constituie
inconstanta si rapiditatea miscarilor acestora.
Acesti copii se vor incadra intr-o zona suficient
de mare, iluminata difuz si vor fi fotografiati prin surprindere de la distanta
mai mare. Momentul
surpriza in care copilul
sta nemiscat trebuie exploatat
la maximum, sau trebuie prelungit
prin trezirea atentiei copilului
pentru un anumit subiect (se cere copilului sa execute un anumit lucru, se urmareste
in timp ce se joaca, sau i se povesteste ceva care- l intereseaza).
Copii intre 3-10 ani sunt foarte curiosi, uneori devin cooperanti, dar
pozarea in nemiscare, nu le este caracteristica.
De multe ori se dovedesc
chiar refractari fata de fotograf. Din acest motiv,
este
necesara
o
perioada de acomodare, de imprietenire cu acestia.
Dupa stabilirea relatiei amiabile cu copii, li se sugereaza o anumita
activitate si vor fi fotografiati in timpul acestei
activitatii.
Copii
in grup, au stabilite anumite relatii naturale intre
ei, care trebuie
sa apara in imagine. In orice caz,se va evita asezarea lor in linie
dreapta si in acelasi plan. Prin
plasarea lor in planuri
diferite se asigura
imaginii, o alta
dinamica, mai multa viat
Compozitional, aranjarea copiilor in cadru se face dupa una dintre diagonalele formatului, sau printr-o constructie piramidala. Aceasta constructie, se va alcatui cu multa
atentie,
pentru
ca
prin
repetitie,
imaginea
sa
nu
fie
monotona.
In cadrul unui grup asezat in mai multe planuri,
figurile trebuie decalate
intre ele pentru a nu se suprapune. Uneori pentru fotografierea unui astfel de grup,
punctul de statie se va situa putin mai sus. Alteori, copii din planuri diferite vor fi asezati pe trepte de inaltime, asigurate
de treptele unei scari, sau de
scaune (ca la cor).
O alta problema este asigurarea campului de claritate, pentru toate planurile grupului si pentru asigurarea claritatii copiilor
de la marginile grupului.
Deoarece un camp de claritate
prea mare, nu va detasa grupul de fundal, solutia
este plasarea grupului, intr-un semicerc in jurul fotografului.
21.13 Fotografii de adulti in grup
Cuplul Greselile care se fac la prezentarea unui cuplu sunt :
- lipsa unei relatii intre personaje
- privirile orientate
in directii diferite
- varsta
- rang,
grad, functie
- importanta
- inaltime,
etc
Se vor respecta
regulile de compozitie generale, adica dispunerea persoanelor pe diagonalele cadrului,
si constructia piramidala.
La imaginile de ceremonii
se poate utiliza dispunerea persoanelor de acelasi rang in
linie.
Legatura dintre
membrii grupului se realizeaza prin orientarea privirii lor, catre un punct, sau o directie comuna.
Pentru a se evidentia persoanele cu o
importanta deosebita in cadrul grupului, acestea vor constitui puncte de interes pentru privirea
celorlalti membri ai grupului, vor fi plasate in punc- tele forte ale compozitiei imaginii,
vor fi plasate
in prim
plan, vor fi mai clare si mai bine luminate
.
Cea
mai buna lumina pentru fotografierea grupurilor este lumina difuza.
21.13 Filtrele utilizate la fotografia de portret
Filtrele soft
Dupa cum arata si numele, rolul acestor filtre este de a inmuia liniile
si con- trastele din imagine. Soft - focus, va fi o imagine in care stralucirile sunt difuzate
peste zonele mai intunecate.
Filtrul “Duto”are o zona centrala
perfect transparenta, inconjurata de cercuri concentrice in relief usor. Ca efect , se poate inlocui cu un filtru UV a carui
zona periferica, se acopera cu un strat subtire de grasime. Efectul depinde
de diafragma utilizata, de stratul de grasime si de numarul
cercurilor periferice de difuzie. Efectul obtinut este de imagine eterica, cu o definitie slaba. Se utilizeaza la fotografiile realizate atat in low-key
cat si in high-key, de femei. Se obtine o aureola, un halou luminos
in jurul capului, evidentiat pe un fond inchis.
Deasemenea se utilizeaza si ca filtru de cosmetizare pentru eliminarea
ridurilor sau a altor defecte
ale pielii.
Filtrul fog (ceata)
Acest filtru,
usor matuit, sau stratificat, se utilizeaza pentru eliminarea unor detalii si pentru inmuierea
contrastului si a liniilor de contur.
Filtrul star
Filtrul format dintr-o retea fina imprimata in sticla, formeaza
in ochiurile acelei retele, straluciri
in forma de stea.
Se utilizeaza pentru a se scoate in evidenta podoabe stralucitoare. Se va
evita obtinerea acestui
effect, nenatural, pe ochii sau pe buzele personajelor.
Filtrul de polarizare
Se utilizeaza pentru fotografierea personajelor, reflectate in geamuri si
vitrine.Imbunatateste saturatia culorilor
si elimina reflexele
.
Filtrul sky-light
Reda mai bine
culoarea naturala a pielii.
Filtrul UV
Filtrul UV
Asigura persoanelor blonde, avand ca fundal cerul, un fond mai contrast,
la munte si la mare.
Filtrele colorate
La fotografia pe materiale alb-negru se utilizeaza
pentru
modificarea
contrastelor la redarea
personajelor si a imbracamintii acestora. :
- galben, portocaliu ,rosu pentru deschiderea culorii pielii
- albastru
pentru conturarea parului la persoanele blonde
- albastru si verde pentru accentuarea ochilor deschisi la culoare.
La fotografia color, se utilizeaza si filtrele
de conversie. pentru
modificarea temperaturii de culoare a luminii
- ambra (rosiatic), pentru eliminarea albastrului la subiectele fotografiate in umbra (incalzirea culorii)
- albastrui,
pentru eliminarea nuantelor rosiatice produse de sursele de lumina
cu temperatura de culoare prea scazuta
(lumina de interior).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu