Potrivit
dicționarului „Random House Dictionary of the English Language”, reportajul
reprezintă relatarea unei acțiuni, eveniment etc, bazată pe observare directă
sau pe cercetare amănunțită și documentată. Relatarea susamintită este
destinată persoanelor care n-au fost de față sau au avut acces limitat la desfășurarea
evenimentului respectiv.
În consecință,
prin fotoreportaj se prezintă un fapt autentic, real, nefiind admise ficțiunea
sau transfigurarea, iar concluziile aparțin numai privitorului. Menționăm
faptul că fotoreporterul trebuie să-și păstreze neutralitatea față de subiect,
intervenind doar prin mijloace tehnice, menite să îmbogățească dinamismul și
plasticitatea imaginilor.
Pe de altă
parte, subiectul trebuie să prezinte interes și importanță pentru privitor,
determinîndu-l să adopte o anumită atitudine, imaginile conținînd suficiente
elemente care să-l lămurească cît mai rapid și cît mai clar asupra
circumstanțelor producerii evenimentului (răspuns la întrebările: cine?, unde?,
cum?, cînd? și de ce?).
În acest scop,
imaginile trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- să fie complete, concrete,
autentice și cît mai ușor de descifrat;
- să fie prezentate în
succesiunea desfășurării evenimentelor în timp;
- să ilustreze clar poziția în
spațiu și timp pe care a avut-o cel care a fotografiat;
Din punct de
vedere al interesului pe care îl trezește fotografia
de reportaj, aceasta trebuit să informeze cititorul numai asupra
evenimentelor care ar putea să-l intereseze și prezentarea imaginii trebuie să
fie inedită, respectiv imaginea să nu fie banală.
Modalitatea de
prezentare a imaginilor este variată, de la prezentarea succesivă a unor
imagini care prezintă desfășurarea evenimentului în timp, prezentarea celor mai
semnificative imagini legate între ele printr-un comentariu explicativ sau
realizarea unui reportaj literar ilustrat.
Scopul fiind informarea privitorului, forma de prezentare va depinde de bogăția materialului
în imagini disponibil, de valoarea lui demonstrativă, de spațiul de prezentare
de care se dispune, de stilul publicației în care se prezintă, de calitatea
cititorilor cărora se adresează și de talentul autorilor.
Prezentarea
imaginilor într-o succesiune urmărește receptarea subiectului în mod treptat.
Întîi se prezintă circumstanțele care completează subiectul cu toate
semnificațiile sale și în cele din urmă, după ce privitorul a asimilat aceste
informații, se prezintă imaginile cele mai tensionate, cele mai dramatice.
Astfel, percepția evenimentului se face abia după parcurgerea tuturor
imaginilor, ceea ce apropie
fotoreportajul de tehnica filmului, unde mesajul se transmite treptat,
într-un ritm ales de autor.
În funcție de
stilul prezentării, succesiunea poate fi schimbată, în sensul că se pot
prezenta întîi imaginile cele mai revelatoare, urmate apoi de discursul
explicativ.
Pentru
obținerea materialului dorit, fotoreporterul ar trebui să se pregătească în
prealabil ca un cineast pentru o filmare:
- își asigură
actele necesare pentru a putea participa la eveniment (legitimație, acreditare,
recomandare etc);
- își face o
documentare cît mai completă asupra evenimentului și a locului în care se
desfășoară acesta;
- își
stabilește structura materialului pe care trebuie să-l obțină;
- își
stabilește locul (locurile) din care va fotografia;
- își asigură
dotarea tehnică materială;
Din punct de vedere al
structurii materialului, acesta ar trebui să conțină:
- fixarea premiselor
despre subiect;
- desfășurarea
acțiunii propriu-zise;
- concluziile.
Este bine ca asupra acestor
detalii și asupra celor care se obțin suplimentar la fotografiere, să se facă
notițe, care pot fi utile atît în redacție celor care editează materialul, cît
și ulterior la fotografierea altor evenimente similare. Trebuie menționat
faptul că în afară de fotoreporterii angajați la redacțiile unor publicații,
există și mulți fotoreporteri liber profesioniști (freelanceri), care lucrînd
pe cont propriu, oferă publicațiilor fotografiile pe care au reușit să le
obțină.
O caracteristică a fotografiei de reportaj este lipsa
totală a legăturii dintre subiecte și fotograf. Personajele vor fi surprinse în
activitatea lor fără a se stabili un contact direct. Legătura dirctă introduce
suspiciunea unei colaborări între cei doi, a efectuării unei regii, a lipsei de
autenticitate. Imaginile trebuie să conțină atribute ale: - autencitității;
- spontaneității;
-
concentrării subiectelor în activitatea lor;
- situațiilor
inedite.
Fotoreportajul de
presă
Este un caz particular, avînd
caracteristici specifice atît în aprecierea imaginii, cît și în modul ei de
prezentare. Totul se va subordona noțiunii de „știre”, adică unei relații
publice prin care se comunică noutățile pe care un public „vrea” să le afle,
oricînd, oriunde și oricum.
Aceste știri sînt, în principiu, de două categorii:
- Știri speciale (spot news)
- Știri curente (actualități)
1. Știri speciale
Acestei
categorii aparțin evenimentele care nu se pot planifica. Imaginile sînt stranii
și se execută în condiții deosebite. Apariția lor este neașteptată și prezintă
larg interes. În imagini sînt prezentate catastrofe, cutremure, avalanșe,
inundații, furtuni, accidente, conflicte militare sau tulburări sociale,
incendii și în general orice incident cu implicații majore. Bineînțeles că,
atît respectivele implicații, cît și interesul, se pot referi la un plan local
sau la un plan mult mai larg.
Pentru a nu-și pierde caracterul special de noutate,
aceste imagini (știri) trebuiesc obținute și difuzate cît mai rapid, iar pentru obținerea reportajelor
respectivelor evenimente, trebuie să funcționeze o rețea de informații bine
pusă la punct. Fotoreporterul trebuie să ajungă în timp minim la locul
incidentului și să încerce să-l prezinte cît mai veridic în imagini, uneori
înaintea sosirii organelor de ordine și de prim ajutor.
Va lucra în condițiile existente, fără a-ți putea alege
punctul de stație cel mai convenabil, fotografiind orice are legătură cu
respectivul incident, calm, nestîngenind pe cei care asigură ordinea sau acordă
primul ajutor.
Față de persoanele implicate în
incident va avea o atitudine decentă și respectuoasă. Dacă va ajunge înainte
sosirii serviciilor de ordine și de prim ajutor, va fi lăsat să lucreze în
continuare.
Victimele decedate într-un accident nu vor fi prezentate
în detaliu în imagini însă obținerea unui portret al lor poate fi util
redacției. Fotografia trebuie să aibă un bun echilibru între mărime, claritate,
expresia și vîrsta victimei. Se fotografiază cu inele macro și pe cît posibil
cu lumina naturală pentru a nu se forma reflexe.
Pentru fotoreportajele
de știri senzaționale, fotoreporterul trebuie să aibă cît mai multă
mobilitate și independență. De aceea, aparatura trebuie redusă la minimum, iar
geanta de umăr se consideră incomodă.
Pentru incidentele
de stradă se utilizează maximum două aparate de fotografiat și obiective cu
distanța focală de 35, 85 și 180 mm (obiectivele cu distanța focală fixă au
luminozitate mai mare).
Este indicat să se lucreze în echipă de 2-3 persoane,
fotoreporterul singur fiind vulnerabil (agresiuni, manifestări de stradă,
revolte etc). Se recomandă păstrarea legăturii cu redacția în permanență pentru
indicații, asta pentru că redacțiile pot avea o viziune globală asupra
întregului loc al incidentului, pot trimite ajutoare fotoreporterului aflat în
dificultate.
2. Știrile curente (actualitățile)
Deși imaginile se pot anticipa, trebuie realizată o
atmosferă de spontaneitate. Fotografierea se poate planifica, punctul de stație
se poate alege, deoarece evenimentul este cunoscut din timp și pentru
fotografiere se poate face documentare și pregătire.
Din seria de imagini care se
vor realiza, nu trebuie să lipsească un plan general și momentul culminant și
personajele cele mai importante care iau parte la eveniment. De multe ori aceste
imagini își vor găsi un loc în arhiva redacției pentru utilizări ulterioare.
Imaginile pe care fotoreporterul le prezintă redacției nu
trebuie să prezinte spațiul gol în jurul subiectului principal, ci cît mai mult
din mediul (decorul) în care acesta participă la acțiune.
Pentru realizarea imaginilor de
interior, trepiedul și cîteva blitz-uri cu slave-uri sînt deosebit de necesare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu